داروسرا ، اطلاعات دارویی

مکمل غذایی

يكشنبه, ۲۹ فروردين ۱۳۹۵، ۱۲:۰۵ ب.ظ

یک مطالعه کشوری در سال 86 نشان داد که بیش از 40 درصد از داروهای قاچاق، مربوط به مکمل‌ های غذایی است که به لحاظ پزشکی، مصرف و یا عدم‌ مصرف آنها ضرورتی ندارد.

علت اصلی تولید مکمل‌ها نیاز انسان‌هاست و بخش زیادی از مکمل ‌های غذایی و دارویی با هدف کمک به ارتقای سلامت افراد تهیه می ‌شود و از این نظر تولید این محصولات، خود ارزش بالایی دارد.

‌مکمل‌های غذایی خصوصا در مناطق محروم که سوء‌ تغذیه رواج دارد و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی مثل زلزله و سیل که ممکن است مردم منطقه‌ای را برای مدتی در معرض خطر کمبودهای تغذیه ‌ای قرار دهد، بسیار حیاتی و ارزشمند است.

علاوه بر این، مکمل‌ها اگر درست مصرف شوند، می ‌توانند تا حد زیادی به توانمندی بهتر افراد در سال ‌های بعدی زندگی کمک کنند؛ برای مثال در بسیاری از کشورها، مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین D به ‌صورت همگانی توصیه می ‌شود.

نباید فراموش کنیم که تغذیه ی مناسب اصل اول است، ولی اگر به دلایلی تغذیه نتواند نیازهای ما را تامین کند، مصرف مکمل‌ها ضروری است.

 مصرف مکمل‌هایی غذایی اغلب برای سنین بالای 60 سال در نظر گرفته می‌ شود که بدن افراد با کمبود هایی مواجه است. ولی هیچ ضرورتی در مورد مصرف مکمل‌های غذایی برای جوانان وجود ندارد، اما علاقمندی مردم به مصرف این مکمل‌ها، موجب رونق بازار این قبیل محصولات در داخل کشور شده است.

مکمل وقتی به کمک فرد می ‌آید که مواد غذایی نتواند کامل‌ کننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین ‌ها یا املاح باشد. در حقیقت پزشکان، مکمل‌ های دارویی یا غذایی را با توجه به جنبه ‌های مختلف فرد، شامل وضعیت سلامت، رشد، ‌سن و عوامل دیگر تجویز می‌ کنند. به‌ دلیل این که مواد موجود در مکمل ‌ها، اغلب از ویتامین‌ها و املاحی هستند که معمولا در غذا وجود دارند.

مکمل‌های دارویی، بخشی از مواد غذایی فشرده‌ هستند که تغذیه روزانه ما را کامل می ‌کنند.

مکمل ها

این مواد که به ‌صورت قرص، دراژه، کپسول یا پودر در اختیار مصرف‌ کننده قرار می ‌گیرند که ما را به یاد داروهای شیمیایی می‌ اندازند، ولی نقش دارویی ندارند و برای درمان بیماری یا تسکین درد استفاده نمی‌ شوند.

محققان بعد از سال ‌ها پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های غذایی در سال‌های اخیر بیشتر مصرف می ‌شوند. بنا بر آمار، یک‌ سوم از مردم، مصرف‌ کننده این مواد هستند.

خانم ‌های میانسال بیشتر از این مواد استفاده می‌ کنند.

آنچه جالب است، لیست این مواد و کاربرد آنهاست:

مکمل ویتامین C در سرما‌خوردگی کمک می‌ کند.

مکمل A-C-E تقویت‌ کننده سیستم ایمنی بدن، قلب و دستگاه گردش خون است.

کلسیم ضد‌پوکی استخوان است.

سِلن (سلنیوم )بر ضد‌ سرطان عمل می‌ کند.

آلرژن برای اندام‌ سازی‌ و محافظت پوست استفاده می ‌شود.

دلایل زیادی برای استفاده از این مواد وجود دارد. این مواد می ‌توانند قابلیت یادگیری و کارآیی فرد را افزایش داده و خستگی و سستی بدن را کاهش دهند. همچنین می ‌توانند از بدن در مقابل بیماری ‌های مختلف محافظت کنند و به خاطر کامل ‌کردن تغذیه روزانه، انسان را دیرتر به مرحله افسردگی و پیری می‌ رسانند.

اگر تغذیه مناسب و مقوی باشد، تمام مواد لازم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می ‌رسند و نیازی به مصرف مکمل ‌های غذایی نیست.

این نکته روشن است کسانی که تغذیه غلط دارند، نمی‌ توانند با استفاده از این مواد، بدن خود را سالم نگه ‌دارند؛ برعکس اگر تغذیه مناسب و مقوی باشد، تمام مواد لازم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می ‌رسند و نیازی به مصرف مکمل ‌های غذایی نیست.

از طرف دیگر در بعضی از بیماری ‌ها می ‌توان از این مواد استفاده کرد. در این مورد می‌ توانیم بیماری‌ هایی مثل دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌ های دستگاه گوارشی و سرطان را نام ببریم.

همراه داروهای شیمیایی که عوارض جانبی ناگواری مثل حالت تهوع، استفراغ و بی ‌اشتهایی دارند، نمی‌ توان از هر مکمل تغذیه ای استفاده کرد، در این مورد باید با متخصصین تغذیه مشورت کرد.

مکمل

در بعضی از مراحل زندگی و در شرایط ویژه، مواد غذایی لازم نمی ‌توانند به ‌طور کامل به بدن برسند؛ خانم‌های باردار و شیرده و اشخاص مسن در این گروه قرار دارند.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد تغذیه‌ ای در فرم قرص یا دراژه می‌ توانند در این مراحل تکمیل ‌کننده تغذیه روزانه باشند.

نتیجه اینکه یک تغذیه ی کامل و متنوع، تمام نیازهای بدن را برطرف خواهد کرد.

کسانی که به مقدار کافی میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، شیر و لبنیات کم‌ چربی مصرف می‌ کنند مشکلی از نظر تغذیه نخواهند داشت.

یک غذای مقوی به همراه ادویه و سبزیجات کافی بیشتر از مصرف قرص‌ و پودر برای بدن سودمند خواهد بود.

داروهای مرتبط با مکمل غذایی : مولتی سانستول ، ایمیونس ، تین ویتال

  • ادمین سایت

نظرات  (۱)

سیب

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی