داروسرا ، اطلاعات دارویی

۴ مطلب در فروردين ۱۳۹۵ ثبت شده است

۲۹
فروردين

یک مطالعه کشوری در سال 86 نشان داد که بیش از 40 درصد از داروهای قاچاق، مربوط به مکمل‌ های غذایی است که به لحاظ پزشکی، مصرف و یا عدم‌ مصرف آنها ضرورتی ندارد.

علت اصلی تولید مکمل‌ها نیاز انسان‌هاست و بخش زیادی از مکمل ‌های غذایی و دارویی با هدف کمک به ارتقای سلامت افراد تهیه می ‌شود و از این نظر تولید این محصولات، خود ارزش بالایی دارد.

‌مکمل‌های غذایی خصوصا در مناطق محروم که سوء‌ تغذیه رواج دارد و هنگام وقوع بحران‌های طبیعی مثل زلزله و سیل که ممکن است مردم منطقه‌ای را برای مدتی در معرض خطر کمبودهای تغذیه ‌ای قرار دهد، بسیار حیاتی و ارزشمند است.

علاوه بر این، مکمل‌ها اگر درست مصرف شوند، می ‌توانند تا حد زیادی به توانمندی بهتر افراد در سال ‌های بعدی زندگی کمک کنند؛ برای مثال در بسیاری از کشورها، مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین D به ‌صورت همگانی توصیه می ‌شود.

نباید فراموش کنیم که تغذیه ی مناسب اصل اول است، ولی اگر به دلایلی تغذیه نتواند نیازهای ما را تامین کند، مصرف مکمل‌ها ضروری است.

 مصرف مکمل‌هایی غذایی اغلب برای سنین بالای 60 سال در نظر گرفته می‌ شود که بدن افراد با کمبود هایی مواجه است. ولی هیچ ضرورتی در مورد مصرف مکمل‌های غذایی برای جوانان وجود ندارد، اما علاقمندی مردم به مصرف این مکمل‌ها، موجب رونق بازار این قبیل محصولات در داخل کشور شده است.

مکمل وقتی به کمک فرد می ‌آید که مواد غذایی نتواند کامل‌ کننده نیازهای سلولی انسان به ویتامین ‌ها یا املاح باشد. در حقیقت پزشکان، مکمل‌ های دارویی یا غذایی را با توجه به جنبه ‌های مختلف فرد، شامل وضعیت سلامت، رشد، ‌سن و عوامل دیگر تجویز می‌ کنند. به‌ دلیل این که مواد موجود در مکمل ‌ها، اغلب از ویتامین‌ها و املاحی هستند که معمولا در غذا وجود دارند.

مکمل‌های دارویی، بخشی از مواد غذایی فشرده‌ هستند که تغذیه روزانه ما را کامل می ‌کنند.

مکمل ها

این مواد که به ‌صورت قرص، دراژه، کپسول یا پودر در اختیار مصرف‌ کننده قرار می ‌گیرند که ما را به یاد داروهای شیمیایی می‌ اندازند، ولی نقش دارویی ندارند و برای درمان بیماری یا تسکین درد استفاده نمی‌ شوند.

محققان بعد از سال ‌ها پژوهش به این نتیجه رسیده‌اند که مکمل‌های غذایی در سال‌های اخیر بیشتر مصرف می ‌شوند. بنا بر آمار، یک‌ سوم از مردم، مصرف‌ کننده این مواد هستند.

خانم ‌های میانسال بیشتر از این مواد استفاده می‌ کنند.

آنچه جالب است، لیست این مواد و کاربرد آنهاست:

مکمل ویتامین C در سرما‌خوردگی کمک می‌ کند.

مکمل A-C-E تقویت‌ کننده سیستم ایمنی بدن، قلب و دستگاه گردش خون است.

کلسیم ضد‌پوکی استخوان است.

سِلن (سلنیوم )بر ضد‌ سرطان عمل می‌ کند.

آلرژن برای اندام‌ سازی‌ و محافظت پوست استفاده می ‌شود.

دلایل زیادی برای استفاده از این مواد وجود دارد. این مواد می ‌توانند قابلیت یادگیری و کارآیی فرد را افزایش داده و خستگی و سستی بدن را کاهش دهند. همچنین می ‌توانند از بدن در مقابل بیماری ‌های مختلف محافظت کنند و به خاطر کامل ‌کردن تغذیه روزانه، انسان را دیرتر به مرحله افسردگی و پیری می‌ رسانند.

اگر تغذیه مناسب و مقوی باشد، تمام مواد لازم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می ‌رسند و نیازی به مصرف مکمل ‌های غذایی نیست.

این نکته روشن است کسانی که تغذیه غلط دارند، نمی‌ توانند با استفاده از این مواد، بدن خود را سالم نگه ‌دارند؛ برعکس اگر تغذیه مناسب و مقوی باشد، تمام مواد لازم از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی به بدن می ‌رسند و نیازی به مصرف مکمل ‌های غذایی نیست.

از طرف دیگر در بعضی از بیماری ‌ها می ‌توان از این مواد استفاده کرد. در این مورد می‌ توانیم بیماری‌ هایی مثل دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌ های دستگاه گوارشی و سرطان را نام ببریم.

همراه داروهای شیمیایی که عوارض جانبی ناگواری مثل حالت تهوع، استفراغ و بی ‌اشتهایی دارند، نمی‌ توان از هر مکمل تغذیه ای استفاده کرد، در این مورد باید با متخصصین تغذیه مشورت کرد.

مکمل

در بعضی از مراحل زندگی و در شرایط ویژه، مواد غذایی لازم نمی ‌توانند به ‌طور کامل به بدن برسند؛ خانم‌های باردار و شیرده و اشخاص مسن در این گروه قرار دارند.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و سایر مواد تغذیه‌ ای در فرم قرص یا دراژه می‌ توانند در این مراحل تکمیل ‌کننده تغذیه روزانه باشند.

نتیجه اینکه یک تغذیه ی کامل و متنوع، تمام نیازهای بدن را برطرف خواهد کرد.

کسانی که به مقدار کافی میوه، سبزی، نان و غلات سبوس‌دار، شیر و لبنیات کم‌ چربی مصرف می‌ کنند مشکلی از نظر تغذیه نخواهند داشت.

یک غذای مقوی به همراه ادویه و سبزیجات کافی بیشتر از مصرف قرص‌ و پودر برای بدن سودمند خواهد بود.

داروهای مرتبط با مکمل غذایی : مولتی سانستول ، ایمیونس ، تین ویتال

  • ادمین سایت
۲۵
فروردين

تعریف


در دیابت نوع 1 ( یا دیابت جوانی یا دیابت وابسته به انسولین)، پانکراس هیچ انسولینی ترشح نمی کند، انسولین هورمونی است که بدن را قادر می سازد تا گلوکز موجود در غذا را به انرژی تبدیل کند. درنبود این هورمون ، گلوکز به جای تبدیل به انرژی به جریان خون باز می گردد و سبب ایجاد علایم و مشکلات بسیاری از جمله خستگی می شود.


دیابت نوع 1 با نوع 2 متفاوت است زیرا که دیابت نوع 1 تنها با انسولین قابل درمان است ، که ای انسولین معمولا یا از طریق تزریق زیر پوستی یا از طریق پمپ انسولین به فرد تجویز می گردد. بسیاری از علایم دیابت نوع 1 مشابه نوع 2 هستند. پزشک شما می تواند با انجام آزمایشاتی عملکرد پانکراس شما را بررسی کرده و تشخیص قطعی را بدهد.

 

علت

علت ابتلا به دیابت نوع 1 هنوز ناشناخته است البته تصور می شود که ترکیبی از عوامل ژنتیکی ،سابقه خانوادگی و فاکتورهای محیطی مثل ویروس در ایجاد بیماری دخالت داشته باشند.

 

سن ابتلا

زمانی که پانکراس توانایی تولید انسولین برای تنظیم قند خون را از دست بدهد شما به دیابت نوع 1 مبتلا خواهید شد. اکثر افرادی که دیابت نوع 1 در آنها تشخیص داده شده ، در سنین کودکی یا جوانی به سر می برند.

 

درمان

بر خلاف مبتلایان به دیابت نوع 2 که  در مراحل اولیه نیاز به انسولین ندارند و اگر با وجود مصرف قرص های ضد دیابت درتنظیم قند خون ناتوان بودند باید از انسولین استفاده کنند، مبتلایان به دیابت نوع 1 هرگز نمی توانند از دارو استفاده نمایند. هدف انسولین درمانی این است که کار انسولین ترشح شده در بدن را تقلید کند.

یکی از فاکتورهای کلیدی در انسولین درمانی افراد دیابتی، این است که گلوگز خون را به دقت کنترل کند و کمک کند تا میزان قتد خون تا حد ممکن به حد طبیعی نزدیک گردد. بیماران دیابتی باید با پزشک خود در مورد میزان گلوکز خون هدف خود مشورت نمایند. همچنین تعیین میزان A1C  بسیار مهم است(آزمایشی که نشان می دهد کنترل دیابت شما طی 3-2 ماه گذشته چگونه بوده است). با کنترل قند خون و رساندن آن به حد طبیعی شما می توانید از بسیاری از مشکلاتی که سایر افراد دیابتی با آن مواجهند ، پیشگیری نمایید.

 

عوارض همراه

 خون در سراسر بدن شما جاری است و زمانی که میزان گلوکز موجود در خون بالا باشد، محیطی را که ارگان های مختلف بدن در آن وظایف خود را انجام می دهند، مختل می سازد. در این هنگام بدن شما علایمی را ظاهر می سازد تا نشان دهد که اوضاع داخلی بدن شما مناسب نیست، این علایم، همان علایمی هستند که افراد دیابتی تجربه می کنند. اگر این وضعیت که تحت عوامل مختلف ایجاد می گردد، بدون درمان رها شود، سبب ایجاد مشکلاتی مثل حمله های قلبی، سکته ، کوری، نارسایی کلیه و بیماری رگ های خونی می گردد که ممکن است سبب قطع عضو، آسیب های عصبی و ناتوانی جنسی شود.

البته پیشگیری نقش مهمی در کاهش این مشکلات خواهد داشت. با کنترل قند خونتان می توانید به بدن خود کمک کنید تا اعمال خود را تا حد ممکن به صورت مطلوب انجام دهد. با این کار شانس تجربه مشکلات ناشی از قند خون بالا را کاهش خواهید داد.

 

پیشگیری

هیچ راهی برای پیشگیری از دیابت نوع 1 وجود ندارد.با وجود این حقیقت، شما می توانید با اجرای مراقبت های دیابتی و میزان هموگلوبین A1C نرمال و کنترل دقیق قند خون ، شانس ایجاد مشکلات ناشی از دیابت را کاهش دهید.کلینیک ها و مراکز درمانی بسیاری هستند که به شما کمک می کنند تا با استفاده از برنامه های جامع درمانی تا حد ممکن به سلامتی دست یابید.

 

اهمیت انسولین

اگرچه کنترل دیابت نوع اول بدون تزریق انسولین امکان پذیر نیست، ولی فرد مبتلا می تواند با داشتن شیوه زندگی سالم اعم از تغذیه مناسب، فعالیت بدنی و کنترل استرس در کنترل قند خون موفقیت بیشتری داشته که این نیاز به انسولین را برای فرد مبتلا محدود تر می نماید. علاوه بر این تغییر شیوه زندگی بروز عوارض دیابت را به تاخیر خواهد انداخت.


داروهای  مرتبط با عوامل ضد دیابت : سیتاگلیپتین ، گلی بنکلامید ، متفورمین

  • ادمین سایت
۲۳
فروردين

پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی:

 

 

 

بیماری‌های قلبی‌عروقی علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در سراسر جهان می باشد. بیماری‌های قلبی‌عروقی اشکال مختلفی مانند: فشارخون‌بالا، بیماری‌ تصلب‌شرایین (آترواسکلروز)‌کرونری و سکته قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آترواسکلروزسایر عروق مثل اندام ها و احشا و… دارند.

 

 

 

بدلیل بار سنگینی که این بیماری‌ها از لحاظ اقتصادی و سلامت بر جامعه وارد می‌سازند، در طول دهه‌های اخیر مطالعات وسیعی انجام گرفته و عوامل خطری را که سبب افزایش احتمال ابتلا فرد به بیماری‌های قلبی‌عروقی می شوند را مشخص نموده‌اند. آگاهی از این عوامل خطر و چگونگی کنترل آنها این فرصت را  بوجود می آورد که بتوان از بروز این بیماری ها پیشگیری کرده و یا در صورت ابتلا از شدت آن کاست.

 

 

 

بیماری‌های قلبی‌عروقی(سکته قلبی، سکته مغزی، درگیری عروق محیطی) تهدیدی عمده برای جوامع مترقی انسانی به شمار می‌آید  ولی خوشبختانه  اغلب می‌توان با یکسری از  تغییرات مثبتی در شیوه زندگی ،از ایجاد ویا بدترشدن این بیماری‌ها پیشگیری کرد وحتی بعد از ایجادمی توان میزان عوارض و  مرگ و میر ناشی از آنها را به شکل قابل توجهی کاهش داد. این تغییرات پیشگیرانه (شامل تغذیه ‌سالم‌،  افزایش‌ فعالیت‌ بدنی،  قطع عادات مضرمثل استعمال ‌دخانیات(سیگار،پیپ، قلیان)  یا مصرف الکل) اهمیت بسیار زیادی دارند.

 

 

 

بیماری‌های قلبی‌عروقی به آهستگی ایجاد شده و در مراحل اولیه  اغلب علامتی نیز ندارند. عواملی چون کلسترول بالا یا فشارخون بالا ممکن است از کودکی وجود داشته یا در جوانی آغاز شده و برای چندین دهه تشخیص داده نشوند، بنابراین بهترین راهکار، بررسی ، تشخیص و کنترل زودرس عوامل خطر و پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی است. ایجاد تغییرات سالم در شیوه زندگی مطابق با رهنمودهایی که از چندین دهه تحقیقات بدست آمده‌اند نه تنها سبب پیشگیری از بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شوند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان و دیابت را نیز کاهش می‌دهند.

 

 

 

عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی

 

 

 

برخی عوامل‌خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی قابل  اصلاح وکنترل هستند، در حالیکه سایر عوامل‌خطر تحت کنترل ما نیستند. برخی از عوامل خطرممکن است در طول زندگی دچار تغییر شوند. البته داشتن یک یا چند عامل خطر اصلی بیماری‌های قلبی‌عروقی به این مفهوم نیست که فرد حتما مبتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی شده یا در اثر آنها می‌میرد. در واقع هر چه تعداد این عوامل خطر بیشتر باشد، فرد به احتمال بیشتری به بیماری قلبی‌عروقی مبتلا خواهد شد. بلعکس نبود عوامل خطر دلیل عدم ابتلا  به بیماری‌های قلبی‌عروقی نیست وفقط احتمال را کم میکند.  با آگاهی از عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، می‌توان میزان خطر احتمالی را تا حد امکان کاهش داد.

 

 

 

*عوامل خطری که ، قابل اصلاح و یا قابل درمان نمی‌باشند عبارتند از :

 

 

 

جنس بیمار : زنان تا سن ۶۰-۵۵ سالگی در معرض خطرکمتری از مردان هستند. زنان پیش از یائسگی بدلیل وجود هورمون‌های جنسی خود در مقابل بیماری‌های قلبی‌عروقی محافظت می‌شوند.

 

 

 

افزایش سن : با افزایش سن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی افزایش می‌یابد.مردان نسبت به زنان در سنین پایین‌تری دچار حملات قلبی می‌شوند. پس از یائسگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان شروع به افزایش می‌کند. پس از ۶۵ سالگی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در زنان مشابه مردان همسن خود بوده و حتی پس از ۷۵سالگی، زنان نسبت به مردان همسن خود در معرض خطر بیشتر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌باشند.

 

 

 

سابقه خانوادگی: بیماری  بیماری‌های قلبی‌عروقی بویژه در  افرادیکه دارای پدر و مادر یا برادر و خواهر دچار بیماری سرخرگ و سابقه‌ای از مرگ در یکی از اعضای خانواده بدلیل ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی در سنین پایین(یعنی مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی‌عروقی در سن زیر ۵۵ سال در مردان و زیر ۶۵ سال در زنان) را داشته باشد .

 

 

 

ژنتیک ، قومیت و نژاد:  هم در ایجاد بیماری‌های قلبی‌عروقی نقش دارند. سیاه‌پوستان بدلیل فشارخون بالاتر نسبت به سفیدپوستان در معرض خطر بیشتری می‌باشند. افزایش سطح کلسترول خون ژنتیکی بطورمستقیم خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد. برخی اختلالات ژنتیکی نیز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد.  فعلا نمی توان مواد ژنتیکی خود را تغییردهیم اما آگاهی از وضعیت ژنتیکی در انسان باعث می‌شود 

که فرد سایر عوامل خطر قابل کنترل را بهتر مدیریت نماید

داروهای مرتبط با عوامل قلبی عروقی : آملوبر ، آتنولول ، دیپیریدامول

 

 

  • ادمین سایت
۲۲
فروردين

انواع بیماری های ریه و دلایل آنها


بیماری های ریه یکی از از شایع ترین انواع بیماری ها در سراسر جهان می باشند. سیگار کشیدن، عفونت و ژنتیک از شایع ترین عوامل بیماری های ریوی می باشند. در مقاله امروز راستینه به بررسی بعضی از انواع مختلف بیماری های ریوی می پردازیم.


بیماری های ریوی که بر مسیرهای تنفسی و هوایی تاثیر می گذارند


نای (حلق، خرخره، لوله هوا) به لوله هایی بنام نایچه (نایژه یا bronchi) منشعب شده و در ادامه این شاخه ها هم به لوله هایی کوچکتر درون ریه تقسیم می شوند. بیماری های که براین مسیرهای تنفسی تاثیر می گذارند شامل:


آسم، در این بیماری مسیرهای هوایی ملتهب شده و بعضی اوقات دچار گرفتگی شده باعث خس خس کردن و تنگی نفس می شوند. آلرژی، عفونت و یا آلودگی باعث ظاهر شدن علایم آسم می شوند.

بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، بیماری ای است که در آن ریه نمی تواند بدرستی بازدم داشته و باعث مشکل در تنفس می شود.

برونشیت مزمن، که نوعی از بیماری مزمن انسدادی ریه بوده و با سرفه مزمن شناخته می شود.

امفیزم (Emphysema)، آسیب های ریوی باعث حبس هوا در ریه شده و مشخصه بارز این نوع بیماری انسدادی مزمن ریه مشکل در بیرون دادن هوا است.

برونشیت حاد، که عفونت ناگهانی مسیرهای تنفسی بوده و معمولا عامل آن ویروسی می باشد.

فیبروز سیستیک (Cystic fibrosis)، نوعی دیگر از بیماری های ریه است و در آن ترشحات مخاطی بخوبی از درون نایچه ها پاک نمی شود. جمع شدن مخاط باعث عفونت مکرر ریه می شود.

بیماری های ریوی که بر کیسه های هوا (Alveoli یا آلوئول ها) تاثیر می گذارند


مسیر ها و لوله های انتقال هوا شاخه شاخه شده و در آخر به کیسه های هوایی به نام آلوئول یا Alveoli می رسند. این کیسه های هوایی بیشتر بافت ریه را تشکیل می دهند. بیماری های ریه که بر این کیسه ها تاثیر می گذارند شامل:


ذات الریه (سینه پهلو یا Pneumonia)، بیماری ای است که در آن کیسه های هوایی معمولا توسط باکتری ها عفونت می کنند.

مرض سل (Tuberculosis)، یک نوع ذات الریه به آرامی پیشرونده است که توسط باکتری ای به نام Mycobacterium tuberculosis (عامل سل) بوجود می آید.

امفیزم (اتساع و بزرگی عضوی در اثر گاز یا هوا، Emphysema)، این بیماری در نتیجه آسیب به ارتباط شکننده بین کیسه های هوا رخ می دهد. سیگار کشیدن معمولا عامل این بیماری است. همچنین امفیزم برروی جریان هوا و مسیرهای انتقال هوا هم تاثیر می گذارد.

ورم ریوی (Pulmonary edema)، در این بیماری مایعات از رگ های کوچک خونی خارج شده و درون کیسه های هوایی و اطراف آنها جمع می شوند. این بیماری به دو دلیل نارسایی قلبی و آسیب دیدن ریه ها بیشتر رخ می دهد.

سرطان ریه، این بیماری انواع بسیاری دارد و در بخش های مختلفی از ریه می تواند شکل بگیرد. معمولا این سرطان در بخش های اصلی ریه، درون یا نزدیک کیسه های هوا رخ می دهد. 

بیماری های ریوی که بر رگ های خونی تاثیر می گذارند


طرف راست قلب خون کم اکسیژن را از طریق رگ ها دریافت می کند، و از طریق رگ های ریوی (pulmonary) خون را به ریه پمپاژ می کند. این رگ های خونی ریوی هم ممکن است دچار بیماری شوند، این بیماری ها شامل:


آمبولی ریه (Pulmonary embolism)، که در آن لخته خون از سایر نقاط بدن وارد قلب شده و از قلب وارد ریه می شود. لخته خون در یکی از رگ های خونی سان شده و معمولا باعث تنگی نفس و سطح اکسیژن پایین خون می شود.

فشار خون ریوی (Pulmonary hypertension)، مشکلات مختلف باعث فشار خون بالا در رگ های ریوی می شود. فشارخون بالای رگ های ریوی می تواند باعث تنگی نفس و درد قفسه سینه شود.

بیماری های ریوی که بر دیواره های قفسه سینه تاثیر می گذارند


دیواره های قفسه سینه نیز نقش مهمی در نفس کشیدن دارد. ماهیچه ها دنده ها را به هم متصل کرده، به قفسه سینه اجازه گسترش می دهند. بعضی از بیماری های قفس سینه و ریه شامل:


سندرم کاهش حجم هوای تنفسی در اثر چاقی، نوعی بیماری است که در اثر چاقی رخ داده و در آن افزایش وزن برروی قفسه سینه و شکم باز شدن و بسط قفسه سینه سخت می شود. نتیجه این بیماری مشکلات حاد تنفسی است.

اختلالات عصبی و عضلانی، که در آن عملکرد ضعیف اعصاب که ماهیچه های تنفسی را کنترل می کنند، باعث مشکل در تنفس می شود. 

داروهای مرتبط با بیماری تنفسی : بودزوناید ، نازالیز ، اوکالیپتوس اینهالر

  • ادمین سایت