داروسرا ، اطلاعات دارویی

واژینال چیست؟

سه شنبه, ۷ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۲:۴۷ ق.ظ

دوش واژینال: مفید یا مضر؟

بعضی از زنان معتقدند دوش واژینال باعث کاهش ابتلا به عفونت و پیشگیری از بارداری می‌شود. 


دوش واژینال- شستن واژن- شستشوی واژن- عفونت واژن

آن طور که تخمین زده می‌شود حدود 20 تا 40 درصد از زنان امریکایی بین 15 تا 44 ساله از دوش واژینال استفاده می‌کنند. نرخ بالاتر استفاده در میان نوجوانان آفریقایی-امریکایی و زنان اسپانیولی-پرتغالی دیده می‌شود. این عده از زنان می‌گویند علاوه بر اینکه با دوش واژینال احساس تازه‌تری دارند، باعث می‌شود از بوی بد نجات پیدا کنند، خون قاعدگی بعد از پریود از بدن آنها شسته و خارج شود و از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی و بارداری پس از مقاربت جنسی پیشگیری کنند.

با وجود این، کارشناسان سلامت می‌گویند دوش واژینال برای هیچ کدام از این اهداف مؤثر نیست. آنها هشدار می‌دهند که می‌توانند خطر عفونت، مشکلات بارداری و دیگر مشکلات سلامت را بیشتر کند.


دوش واژینال چیست؟

دوش (douche) یک واژۀ فرانسوی و به معنی شستن یا خیساندن است. دوش واژینال روشی برای شستن واژن است که معمولاً با ترکیبی از آب و سرکه انجام می‌شود. دوش‌ها در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند و حاوی مواد ضدعفونی‌کننده و مواد معطر هستند. دوش در یک بطری یا کیسه عرضه می‌شود و از طریق لوله‌ای به سمت واژن می‌رود.


فواید دوش واژینال

برخی زنان می‌گویند که دوش گرفتن باعث می‌شود احساس کنند تمیزتر هستند. با این حال، شواهد علمی کمی در مورد فواید دوش گرفتن وجود دارد. تحقیقات مثبت و نادری که وجود دارد نیز نشان می‌دهد که دوش گرفتن اغلب مضر است. یکی از مطالعات نشان می‌دهد که دوش گرفتن 6 ماه قبل از بارداری خطر زایمان زودرس را کم می‌کند. اگرچه، در همین تحقیق، دوش گرفتن در دوران بارداری با افزایش خطر زایمان زودرس مربوط می‌شود.


معایب دوش واژینال

در مجموع، خطرات دوش واژینال خیلی بیشتر از مزایای آن است. در اینجا چند نمونه از مشکلاتی که به دوش واژینال مربوط است را نام می‌ببریم:

• عفونت واژینال (واژینوز باکتریایی): دوش واژینال تعادل طبیعی باکتری واژن (که فلور واژن نامیده می‌شود) را بر هم می‌زند. این تغییرات محیط را برای رشد باکتری که باعث عفونت می‌شود دلپذیرتر می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد زنانی که دوش واژینال را متوقف می‌کنند کمتر احتمال دارد به واژینوز باکتریایی مبتلا شوند. ابتلا به واژینور باکتریایی خطر زایمان زودرس و اندومتریوز را بیشتر می‌کند.

• بیماری التهاب لگن: بیماری التهاب لگن یا PID عفونت رحم، لوله‌های فالوپ و/یا تخمدان‌ها است. تحقیقات به این نتیجه رسیده است زنانی که دوش واژینال می‌گیرند 73 درصد بیشتر در خطر ابتلا به التهاب لگن هستند.

• مشکلات بارداری: زنانی که بیش از یک بار در هفته دوش واژینال می‌گیرند، نسبت کسانی که این کار را نمی‌کنند، سخت‌تر باردار می‌شوند. دوش واژینال خطر بارداری خارج از رحم را تا 76 درصد بیشتر می‌کند. در بارداری خارج از رحم جنین در خارج از رحم کاشته می‌شود. هر چه زنان بیشتر دوش واژینال بگیرند خطر بارداری خارج از رحم بیشتر است.

• سرطان دهانۀ رحم: دوش گرفتن، حداقل یک بار در هفته، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان دهانۀ رحم مربوط می‌شود.


آیا زنان باید دوش واژینال بگیرند؟

طبق نظر کارشناسان سلامت، شامل آنهایی که دانشکدۀ متخصصان زنان و زایمان امریکا هستند، شما باید از دوش گرفتن اجتناب کنید. بوی واژن به میزان کم طبیعی است. اگرچه، اگر این بو شدید شد، علامت عفونت است. اسیدیته واژن به طور طبیعی باکتری را کنترل می‌کند و فقط شست‌وشوی واژن با آب گرم و صابون ملایم برای تمیز نگه داشتن آن کافی است.

داروهای مرتبط با واژینال  :  واژیسان

  • ادمین سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی