داروسرا ، اطلاعات دارویی

راه های پیشگیری از دیابت

دوشنبه, ۱۱ خرداد ۱۳۹۴، ۱۰:۵۰ ق.ظ

گرچه نمی توان نسبت به سن و زمینه ژنتیک کاری انجام داد اما امکان کنترل بسیاری از عوامل زمینه ساز بیماری مانند عادات غذایی و فعالیت جسمانی وجود دارد. تغذیه سالم و متعادل در قالب سه وعده غذایی در روز، پرهیز از ریزه خوری، محدودیت مصرف خوراکی های چرب و شیرین و مصرف کافی میوه ها و سبزیجات شرایط غذایی مناسب برای پیشگیری از این بیماری است. همچنین توصیه می شود از هر فرصتی برای انجام فعالیت جسمانی مانند پیاده روی، بالا رفتن از پله ها،‌ باغبانی، خرید کردن، دوچرخه سواری و... استفاده کرد. حداقل باید معادل 30 دقیقه پیاده روی سریع در روز فعالیت داشت.

3 واقعیتی که بهتر است بیماران دیابتی بدانند!

  • مراقبت بسیار جدی تر از دهان، پاها و چشم ها

مویرگ های محیطی بدن در برابر افزایش قند خون بسیار حساس تر هستند و بیمار دیابتی باید توجه خاصی نسبت به چشم ها و پاها داشته باشد. علاوه بر معاینات چشم پزشکی منظم، کنترل همیشگی سلامت پاها نیز توسط پزشک ضروری خواهد بود. دهان و دندان نیز قسمت بسیار حساس دیگری در این بیماران است زیرا قند خون بالا فرد را مستعد پوسیدگی دندان ها و دیگر ناراحتی های دهان و لثه می کند. همچنین این ناراحتی ها نیز می توانند عدم تعادل دیابت را در پی داشته باشند.

  • اختلالات خواب

ارتباط مستقیمی بین خواب و دیابت وجود دارد. کمبود خواب با اختلال متابولیسم نشاسته ها همراه است. بیماران دیابتی معمولا بیشتر از بقیه افراد دچار اختلالات خواب هستند. به همین دلیل است که این بیماران بیشترین مصرف کنندگان داروهای آرام بخش و خواب آور محسوب می شوند. در صورت ابتلا به اختلالات خواب بسیار مهم است که با پزشک مشورت شود تا ابتلا به این بیماری بررسی گردد و درمان مناسب تجویز شود.

  • واکسن آنفولانزا

بیمار دیابتی نسبت به ابتلا به آنفولانزا بسیار آیب پذیر است زیرا افزایش قند خون سیستم ایمنی را ضعیف می کند. همچنین در صورت ابتلا به دیابت نوع 2 عوارض آنفولانزا مانند ذات الریه ویروسی،‌باکتریایی،‌ ناراحتی های تنفسی و... بسیار جدی تر خواهد بود. به علاوه ویروس می تواند عدم تعادل متابولیسم قند خون را در پی داشته باشد که عوارض بیماری را تشدید می کند. د رنتیجه بیمار دیابتی هر سال باید واکنس آنفولانزا بزند. 

منبع:‌www.Esante.fr

مطالب مرتبط با دیابت :

دیابت در سالمندان

شاید کودک شما دیابتی باشد

دیابت و تغذیه

دیابت چیست و چه عواملی منجر به دیابت می شود

تغذیه در دیابت

  • ادمین سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی