داروسرا ، اطلاعات دارویی

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر رضا ملک زاده امروز -سه شنبه- به مناسبت هفته سلامت گوارش در بیمارستان شریعتی در جمع خبرنگاران گفت : در روده انسان تعدادزیادی میکروب وجود دارد که نقش مهمی در سلامتی ایفا می کنند.

وی ادامه داد: در روده انسان تخمین زده می شود که حاوی 100 تریلیون باکتری است و این در حالی است که 70 تا 80 درصد آنها را نمی توان ازبین برد.

ملک زاده یاد آور شد : در گذشته ها نقش میکروب در سلامتی انسان مشخص نشده بود اما طی سالهای گذشته با تحقیقاتی که به عمل آمده مشخص شد که میکروب ها در سلامتی و ابتلا به بیماری ها و حتی درمان آنها نیز نقش بسزایی دارند.

معاون علمی و تحقیقاتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: با شناخت دقیق میکروب روده و نوع میکروب می توان چاقی ، قند خون ، کبد چرب را درمان کرد.

ملک زاده گفت: تحقیقات در کشورهای دیگر نشان داده است که اگر مدفوع آدم های لاغر به صورت کپسول و یا قرص مورد استفاده افراد چاق قرار گیرد ( تحت درمان چاقی) سبب لاغری آنان می شود که البته این روش درمانی هنوز در ایران امکان پذیر نشده است.

به گفته وی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها احتمال از بین بردن میکروب خوب روده را افزایش می دهد و این شرایط باعث می شود فرد مستعد بیماری های مختلف شود. 

*** بیماری روده تحریک پذیر 

ملک زاده اضافه کرد : حدود 15 تا 20 درصد از تهرانی ها دچار بیماری روده تحریک پذیر هستند و اغلب آنان از بیماری خود مطلع نیستند. 

وی به علایم بیماری روده تحریک پذیر اشاره کرد و گفت: نفخ ، یبوست ، مدفوع شل ، درد شکمی ، خستگی ، رخوت ، از علایم شایع این بیماری محسوب می شود. 

ملک زاده با بیان اینکه یکی از روش های درمان بیماری روده تحریک پذیر استفاده از پروبیوتیک ها یا پری بیاتیک است که ماست پروبیوتیک معمولا برای این افراد توصیه می شود. 



*** کبد چرب 

این فوق تخصص گوارش و کبد، به بیماری کبد چرب اشاره کرد و گفت : یکی از علل مهم این بیماری وجود میکروب روده است که این میکروب ها از خود سمومی آزاد می کنند که از طریق روده وارد کبد انسان می شود . 

به گفته وی اگر بتوان نوع میکروب هایی که منجر به کبد چرب در انسان می شود را تغییر داد، معالجه این بیماران موفقیت آمیز خواهد بود. 

ملک زاده اظهار داشت : تحقیقاتی که در مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان شریعتی انجام شده است نشان داده است که اگر به بیماران کبد چرب و بیماران دیابتی غذاهای خاصی را تجویز کنیم بیماری آنان را می توان کنترل و درمان کرد. 

وی گفت : کاهش وزن و ورزش از مهمترین روش های درمان کبد چرب است و 90 درصد بیماران کبد چرب با تغذیه و رژیم غذایی سالم می توانند بهبود یابند. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توصیه کرد: ورزش برای این بیماران بسیار مفید است و باید 5 روز درهفته -یک ساعت درروز- ورزش کنند. این ورزش باید به گونه ای باشد که باعث ایجاد عرق در افراد شود. 

*** نقش پروبیوتیک ها در درمان بیماری 

وی با اشاره به نقش پروبیوتیک ها در درمان بیماری مزمن التهابی روده گفت : مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها و پره بیوتیک ها اثرات سودمندی بر روی میکروب روده - میکروبیوتای روده - دارند و مصرف آنها علاوه بر بهبود بخشیدن به عملکرد میکروبیوتا به حفظ تعادل ، رشد و فعالیت باکتری مفید نیز کمک می کند. 

ملک زده اظهار داشت : در کشور ما تحقیقات در خصوص پروبیوتیک ها در ابتدای راه است اما در سطح جهان تحقیقات گسترده ای صورت گرفته است . 

وی افزود: پیش بینی آینده این است که شناخت دقیق تر میکروب ها روده و نقش آنان در به وجود آوردن بیماری ها و بهبودی بیماری ها می تواند نوید بخش باشد . 

هفته سلامت گوارش امسال در روزهای یکم تا هشتم خردادماه سال جاری با عنوان میکروب های روده ای در 9 استان کشور برگزار می شود.

داروهای مرتبط: لاکتول

  • ادمین سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی