داروسرا ، اطلاعات دارویی

وزن بدن انسان تحت تاثیر میکروب های روده ای است

پنجشنبه, ۱۴ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۳۲ ب.ظ

تحقیقات جدیدی از دانشگاه کرنل و کینگز کالج لندن نشان می دهد که ساختار ژنتیکی افراد چاق و لاغر تحت تاثیر انواع میکروب هایی است که در بدن انسان رشد می کنند، و راه را برای درمان های فردی پروبیوتیک هموار می کنند که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی بر اساس ساختار ژنتیک فردی بهینه سازی شده اند.

این تحقیقات که بر روی جفت دوقلوها انجام شده، محققان خانواده باکتری خاص کمتر شناخته شده ای را شناسایی کردند که بسیار ارثی است و در افراد با وزن بدن کم شایع تر می باشد.

نتایج این تحقیقات که در ژورنال journal Cell منتشر شده است، می تواند راهی را برای درمان های فردی پروبیوتیک هموار نماید که برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مرتبط با چاقی بر اساس ساختار ژنتیک فرد بهینه سازی شده است.

تحققات قبلی هم تنوع ژنتیکی و هم ترکیب میکروب های روده را برای بیماری متابولیک و چاقی مرتبط دانستند. با وجود این اثرات مشترک، رابطه میان تنوع ژنتیکی انسان و تنوع میکروب های روده قابل اغماض فرض شده است.

در این پروژه که بودجه آن توسط موسسه ملی بهداشت (NIH) تامین شده است، محققان ژن هایی از میکروب های یافت شده در بیش از 1000 نمونه مدفوع از 416 جفت دوقلو را مورد بررسی قرار دادند. فراوانی انواع خاصی از میکروب های یافت شده در دوقلوهای همسان نسبت به دوقلوهای غیرهمسان مشابه تر بود. این یافته ها نشان می دهد که ژن ها تحت تاثیر ترکیبی از میکروب های روده ای هستند.

نوع باکتری های فراوان یافت شده که اغلب به شدت تحت تاثیر ژنتیک میزبان بودند، Christensenellaceae نامیده شد. اعضای این خانواده باکتری ارتقای سلامت، در افراد با وزن کم بدن نسبت به افراد چاق فراوان تر بودند. علاوه بر این، موش هایی که با این میکروب تحت درمان قرار گرفتند وزن کمتری را نسبت به موش های درمان نشده به دست آورند، در نتیجه نشان می دهد که افزایش میزان این میکروب ممکن است به جلوگیری و یا کاهش چاقی کمک نماید.

پروفسور Tim Spector می گوید:" یافته های ما نشان می دهد که گروه های خاصی از میکروب های زنده در روده ما می توانند در برابر چاقی مقابله نمایند، و فراوانی آنها تحت تاثیر ژن های ماست. میکروبیوم (microbiome) انسان نشان دهنده یک هدف جدید هیجان انگیز برای تغییرات رژیم غذایی و درمان با هدف مبارزه با چاقی می باشد."

Ruth Ley، استاد دانشگاه کرنل در ایالت متحده، گفته است:" تابحال، تنوع فراوانی میکروب های روده توسط رژیم غذایی، محیط زیست، شیوه زندگی، بهداشت شرح داده شده بود. این اولین مطالعه است که نشان می دهد انواع خاصی از میکروب ها، ارثی هستند، و تنوع آنها نه فقط تحت تاثیر محیط زیست، بلکه تنوع ژنوتیپ میزبان می باشد. این نتایج به ما در یافتن پیش بینی های جدیدی از بیماری ها و پیشگیری آنها کمک می نماید."

منبع : scitechdaily

  • ادمین سایت

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی